Te arm om goedkoop te kopen.

"Te arm om goedkope producten te kopen" dit was een kreet die één van mijn retailklanten tijdens mijn werk riep. Er zijn teveel mensen, die denken dat de bomen tot in de hemel groeien. Het liefste alleen goedkope producten kopen om ze na gebruik zo snel mogelijk weer weg te gooien om daarna weer nieuwe producten te kunnen kopen. De consumptiemaatschappij pur sang.

Maar er zijn ook langzaam maar zeker mensen, die het concept van 'goedkoop is duurkoop' gaan snappen. Zo ook deze winkelier: "Het is heel eenvoudig om een goedkoop, maar ook waardeloos product te verkopen aan menig consument. Maar dat zorgt er alleen maar voor dat er meer gezeik en gezeur op lange termijn komt." Nu probeert hij zijn klanten te overtuigen van de kwaliteit van een iets duurder product.

Neem als voorbeeld de T-shirts van Witteboorden.nl. De batch die binnenkort aankomt is speciaal voorbehandeld zodat er minder krimp optreedt tijdens het wassen. Dat kan ook weleens anders zijn. Wie kent het gevoel niet, net een setje nieuwe t-shirts bij een bekende Nederlandse keten gekocht en na 1 keer wassen lijken de T-shirt op de topjes van je dochter. Dit komt niet omdat de vrouw des huises de wasmachine op 60 graden heeft gezet in plaats van 30 graden zoals vermeld in het waslabel. Dit komt  gewoon omdat de winkelketen hoogstwaarschijnlijk met laagwaardige katoen heeft gewerkt en de T-shirts minimaal zijn voorbehandeld. Zonder voorbehandeling kunnen er meer T-shirts uit een rol stof worden gehaald en dus meer omzet met dezelfde hoeveelheid grondstoffen. Witteboorden.nl houdt niet van topjes en door het gebruik van een anti-krimp behandeling zal er dus nauwelijks krimp moeten zijn.

Een vriend van mij op de HBO riep altijd:" Robbert, goedkoop staat niet voor een lage prijs, maar voor een goede koop die je hebt gedaan." Het is dus de stunt om goede value for money te vinden...

 

 

Geef een reactie