Influencermarketing: de invloedrijke versus de gewone consument

Deze week ging de NRC Next column van übergeek Alexander Klöpping over influencermarketing en Word of Mouth. Zijn column was een mooie aanvulling op het artikel van Frankwatching.com over influencermarketing. Alexander schreef over zijn ervaringen als ‘BNer’, terwijl Frankwatching zich focuste op de gewone burger.

Alexander vertelde dat hij regelmatig dubbele bestellingen ontvangt bij online shoppen. De shops doen dit in de hoop dat hij iets positiefs over hun twittert. Hij wordt immers nu als invloedrijk persoon in de media gezien. Schijnbaar worden BNers geregeld (in natura) betaald voor het posten van Tweets over brands, producten, etc. Zo noemde Alexander als voorbeeld de nieuwe film van Theo Maassen, Doodslag. Hoe meer volgers, des te meer cash per Tweet.

Dus zo werkt influencermarketing. Benader invloedrijke personen voor positieve berichten om de Word of Mouth in werk te zetten. Hmmm… Dit voelt toch als een vorm van omkoping? In hoeverre zouden wij als Witteboorden daar aan mee moeten doen? Kan je om deze groep heen? Ik denk als je snel publiciteit wilt genereren niet.

Frankwatching.com haakte hierop in door het juist te hebben over jij en ik. Benader de gewone consument en niet alleen de kleine groep influentials. De gewone burger, 85% van de consumenten, is namelijk verantwoordelijk voor 70% van Word of Mouth. Influencermarketing is knap lastig als je je slechts focust op die kleine groep van 15%. Deze influentials worden continu benaderd door allerlei brands met cadeaus. Probeer die 'invloedrijke' lui dan maar eens te boeien en te binden. Al helemaal voor een langere periode. Gaat het hier wel om de echte fans? Volgens mij zijn de echte fans jij en ik. Wij zijn veel loyaler aan een merk of product, dan de BNers.

Hoe kan Witteboorden de gewone burger gebruiken voor Word of Mouth? Welke tools kunnen wij inzetten? Frankwatching.com kwam in hun artikel met een paar leuke voorbeelden. Het filmpje over Storytelling was er 1 van en is gemaakt door een fietskledingmerk. Het gaat over een fanatieke amateur wielrenner, die zelf alle etappes van de Tour de France gaat rijden. Het kledingmerk Skins helpt hem daarbij. Prachtig!

Geef een reactie