Groene, duurzame verpakkingen

Voor onze producten hebben we ook stil moeten staan bij het bedenken van de juiste verpakking. Het lijkt eenvoudig, maar ook hier ging weer een heel proces aan vooraf. We hebben vele ideeën uitgewerkt, maar uiteindelijk zijn we gegaan voor ons eerste idee. We hebben gekozen voor een duurzame en eenvoudige uitstraling. Waarom? In onze ogen is het volplempen van verpakkingen voorbij. De markt vraagt om rustige en eenvoudige verpakkingen. Wij denken dat eenvoud eerlijkheid en transparantie weerspiegelt en daar hechten wij waarde aan. Onze verpakking is dus redelijk clean gebleven. Maar hoe gingen we ervoor zorgen dat onze verpakking ook uitstraalt dat Witteboorden op een verantwoorde manier zaken doet? Goede vraag!

Met een gezonde dosis creativiteit kom je wel tot een lay-out en uitstraling die bij de consument de gewenste perceptie wekt ten aanzien van kwaliteit en prijs. De te associatie met duurzaamheid is lastiger. Het begrip duurzaamheid wordt door jij en ik vaak als niet concreet en duidelijk ervaren. Een breed scala aan termen komen voorbij als men het over duurzaamheid heeft. Denk aan termen als ecologisch, fairtrade, groen, natuurlijk, puur, eerlijk, milieuvriendelijk en biologisch.  Welke elementen brengen de duurzame look & feel, die Witteboorden wilt uitstralen? Onderzoek in de verpakkingsindustrie heeft een aantal visuele elementen vastgesteld die de consument linkt aan duurzaamheid:

 1. 100% Tekst

Uitspraken als ‘100% biologisch …’, ‘100% puur …’, ‘100% verantwoord …’ komen bij de consument over als eerlijk, natuurlijk, biologisch en betrouwbaar.  Herkenbaar?

 2. Natuurlijke kleuren

Wellicht een inkopper, maar de meeste consumenten associëren vooral groene, witte en bruine (houtkleurige) tinten met duurzaamheid. Niet voor niets zijn vele keurmerken groen.

 3. Pure afbeeldingen

Afbeeldingen van de natuur, productfoto’s en natuurlijke ingrediënten associëren indirect met duurzaamheid. Leuk, maar wij plaatsen geen katoenplantjes op onze verpakking.

 4. handgeschreven fonts

Verpakkingen met handgeschreven fonts doen het ook goed als het gaat om duurzaamheid. Handgeschreven tekst komt namelijk betrouwbaar en eerlijk over. Hier gaan wij helemaal in mee. Wij dit ook als een stukje personificatie.

 5. Symbolen

Je word doodgegooid met allerlei groene symbolen en labels. De meesten worden niet begrepen en vaak zijn ze te klein of staan ze op een onopvallende plek. In onze ogen vaak een vorm van greenwashing, dan echt betekenisvol.

 6. Lay-out

Rustige verpakkingen worden door consumenten ook als duurzaam ervaren. Verpakkingen die schreeuwerig zijn komen minder geloofwaardig over. Eerder commercieel in de ogen van veel consumenten.

Bij onze verpakking hebben wij bij een aantal elementen stilgestaan. We zijn er nog niet, maar hebben in onze ogen een goede start gemaakt. Ik zeg zodra we live zijn, bestellen, zelf ervaren en ons voorzien van feedback!!

PS, wil je inspiratie opdoen: Lovelypackage.com

Duurzame

Een gedachte over “Groene, duurzame verpakkingen ”

  • Petra Beil 08/12/2014 om 20:11

    Goedenavond,

    Na een hele lange zoektocht, lees ik dit bericht.
    Ik ben heel nieuwsgierig of jullie al live zijn met duurzame verpakkingen want ik merk dat het ontzettend lastig is om iets te vinden wat duurzaam en onderscheidend is.

    Hoor graagn van jullie. Mijn mobiele nr 06-30413816 of info@petrabeil.com

    Groet,
    Petra Beil

    Reageren

1 artikel(en)

Geef een reactie