Groen is de rode draad…

rodedraadVorige week vrijdag was Witteboorden voor aanwezig op event ‘Groen is de rode draad’, georganiseerd door brancheverenigingen CBW-Mitex, Modint en VGT. Het hoofd onderwerp was ‘Waarom en hoe kan MVO toegepast worden in de modebranche? ‘ en Annemarie van Gaal was de dagvoorzitter.  Verschillende partijen uit de hele keten waren die dag aanwezig. Denk aan groothandels, detaillisten, modemerken en NGOs. De volgende thema’s kwamen die dag voor ons aan bod:

  1. Waarom biedt duurzaam en groen ondernemen kansen voor een organisatie gepresenteerd door Philip Chamberlain van C&A (Hoofd Sustainable Business Development C&A Europa);
  2. Een workshop gericht op storytelling, MVO en de consument, met verschillende panelleden waaronder Hein Voss (directeur RE-5) en Nerissa Hitipeuw (product developer private label ‘Pure’ Bijenkorf);
  3. Een workshop met een business case over sociaal verantwoord ondernemen door producenten voor modemerken
  4. En als afsluiter een inspirerende presentatie van duurzaam ondernemer Ruud Koornstra, bekend van de LED lamp van Tendris en Oxio.

Hebben we nog iets kunnen opsteken van deze dag? Het was interessant om te horen in welke mate en hoe duurzaam ondernemen binnen de modebranche leeft. Verder heeft deze dag eerlijk gezegd niet veel nieuwe eyeopeners gebracht. De meeste zaken waren wel bekend. De volgende punten zijn voor ons belangrijk:

Groene producten

Als het gaat om groene producten, dan lijkt het wel alsof de meeste partijen zich met name focussen op producten gemaakt van biologisch katoen. Men kijkt niet verder naar andere milieubelastende processen, zoals het verven van de stoffen. Hier werd totaal niet over gesproken. De vraag is dan ook of men zich voldoende realiseert dat het maken van een groen product niet stopt bij alleen het gebruik van organisch katoen?

Transparant

Als ondernemer kan je je tegenwoordig nergens meer achter verschuilen. Zeker door het internetgebruik in de hele wereld. Informatie is overal verkrijgbaar. Het is dan ook belangrijk dat ondernemers transparant zijn over hun producten en productieproces. Waar komen hun groene producten vandaan? Hoe worden deze gemaakt?

Authentiek / Eerlijk

Gerelateerd aan transparantie is eerlijk. Wees eerlijk en authentiek. Kijk dus uit met faken, want de consument heeft alles heel snel door. Als je groen verkondigt, moet het ook echt groen zijn.

Nice-to-have

Volgens een aantal aanwezige detaillisten focust de klant nu nog vooral op mode, kwaliteit en prijs. Het groene aspect van een product is nog steeds een nice-to-have. De consument ziet in de ogen van de fashion branche nog niet de relevantie van groene producten, zoals in de food industrie. Wellicht komt dit doordat de impact van gezond voedsel groter is dan het dragen van duurzame kleding? Of moeten ze beter worden opgevoed?

Winnaars

Volgens Ruud Koornstra betekent duurzaam ondernemen dat er alleen maar winnaars in de keten zijn. Iedereen heeft baat bij duurzaam ondernemen. De naaisters krijgen niet onderbetaald, de winkelier heeft eerlijke producten in de schappen liggen en de consument koopt een groen product.