Doelgroep marketing: Gay marketing

Zelf ben ik niet van de mannenliefde, maar toch zijn er soms wat dingen die je opvallen tijdens het surfen over het internet. Een voorbeeld hiervan is doelgroep marketing pur sang: Gay Marketing.

Wat Bas en ik eigenlijk afgelopen zaterdag tijdens het brainstormen als een grap riepen, blijkt daadwerkelijk te bestaan. Sowieso zijn gay mannen voor ons als bedrijf ook een interessante doelgroep.

Gay marketing wordt ook wel LGBT marketing genoemd wat staat voor Lesbian, Gay, Bisexual & Transgender staat. Na wat te hebben gegoogled, kwam ik de volgende statistieken uit Amerika tegen:

  • De LGBT groep heeft een grote koopkracht. Dit komt meestal door de samenstelling van het huishouden: double income no kids = veel te spenderen.
  • In Amerika wonen +/- 17 miljoen LGBT's en zij besteden ruim 485 miljard dollar. Een kleine vergelijking: er zijn ruim 37 miljoen geregistreerde Hispanic Amerikanen en die besteden 653 miljard.
Wat verder opvalt is dat 78% van de LGBT doelgroep, doelgroep gerichte marketing waardeert. Daarnaast schijnen zij ook loyaler te worden als een merk zich meer en meer richt op de LGBT groep.
Er zijn al een aantal bekende merken die hier op proberen in te spelen. Of dit echte LGBT marketing is de grote vraag?
Kijk zelf naar de video's van Renault of H&M ad met David Beckham. Ik ben benieuwd naar jullie mening. Kennen jullie misschien Nederlandse voorbeelden van gay marketing?

Geef een reactie