De naam Witteboorden & onze doelgroep

Bij het kiezen van onze naam waren we opzoek naar iets wat te maken heeft met ons product - een wit T-shirt voor mannen. Maar ook een makkelijke naam die goed blijft hangen. Tijdens een brainstorm sessie is Robbert op de naam Witteboorden gekomen.

Achterliggende gedachte bij deze naam was het verschil tussen de Blauwe Boorden op de werkvloer en de Witteboorden hoog in de kantoortoren aan de Zuidas. En die laatste vormt oa onze doelgroep. Veel mannen op kantoor dragen namelijk een wit T-shirt onder hun overhemd en dat mooie witte T-shirt moet natuurlijk een Witteboorden T-shirt zijn.  Ons streven is dus om de gemiddelde Nederlandse man die van 9 tot 5 achter zijn PC zit te voorzien van ons witte T-shirt .

Maar na onze start heeft de term Witteboorden ook een andere lading gekregen. De graaiers in de maatschappij worden ook vaak in één adem genoemd met Witteboorden, maar dan meer als Witteboorden criminelen. Iemand die van achter zijn bureau dingen doet die op de grens van de wet liggen, of er over heen gaan. Macht en geld spelen hier vaak een belangrijke rol.

Om de wereld van de Witteboorden beter te begrijpen heeft Joris Luyendijk in opdracht van krant The Guardian zich enige tijd begeven onder de bankiers van London City. Over die tijd heeft hij een fascinerend boek geschreven en dat boek was de basis voor een fantastische aflevering van KRO's Tegenlicht over de gemiddelde Witteboorden crimineel. Mannen die in het bankwezen werken en die keihard worden gepusht om de grenzen op te zoeken, omdat ze anders zelf hun baan kwijt raken. Het is eten of gegeten worden in de wereld van de Witteboorden.

Benieuwd naar de interessante aflevering van Tegenlicht? Bekijk hem via deze link:

http://www.npo.nl/vpro-tegenlicht/01-03-2015/VPWON_1232877

Wij houden het liever bij witte T-shirts…

witteboorden wit t-shirt man heren kantoor overhemd

Geef een reactie