Crowdsourcing: Life in a day...

crowdsourcingEen Tweet van TheNextWeb over een film van Ridley Scott zette mij aan het denken. De tweet ging over de film die gemaakt is van beelden van mensen uit de hele wereld oftewel crowdsourcing. Op 24 juli 2010 hebben meer dan 50,000 mensen over de hele wereld een video over hun leven opgenomen op die dag naar YouTube geupload voor de unieke documentaire 'Life in a day'. Vervolgens heeft het team van Ridley Scott duizenden uren aan uploads teruggebracht naar een film van 1,5 uur die begint bij zonsopgang en middenacht eindigt. Echt heel erg boeiend om naar te kijken. Deze film is echt een unieke vorm van crowdsourcing. Geweldig!!

Aangezien onze go live datum steeds dichterbij komt, vragen wij ons dan ook af of Witteboorden ook iets met crowdsourcing moeten doen, hoe wij crowdsourcing zouden kunnen doen voor onze witte T-shirts en welk medium we dan zouden moeten gebruiken voor crowdsourcing? Je kan jezelf afvragen of het überhaupt wel zinnig is om crowdsourcing in te zetten voor een eenvoudig product als een wit T-shirt? Eén ding is zeker, een goed T-shirt is complexer dan het lijkt. Anyway, we kwamen er achter dat een concurrent / collega gebruik maakt van LinkedIn en via haar eigen LinkedIn groep communiceert met haar inner crowd. De witte T-shirts concurrent gebruikt social media om haar producten te optimaliseren na online feedback van klanten. Ook bij de introductie van nieuwe producten maakt zij gebruik van haar LinkedIn volgers. Erg interessant! Je creëert namelijk al enige vorm van goodwill bij je inner crowd, ze zijn immers betrokken bij de ontwikkeling. Er is naar hun geluisterd en dat wil iedereen! Daarnaast bereik je via je LinkedIn groep al direct de vaste klanten en warm je hen alvast op voor wat er komen gaat. In mijn ogen werkt deze vorm van informatie uitwisselen beter dan het verspreiden van een nieuwsbrief wat meer éénrichting verkeer is. Via een LinkedIn groep kan je namelijk echt een dialoog aangaan met je crowd. Reuze interessant. Je snapt dat wij deze witte T-shirts collega blijven volgen. In dit geval gaat het dan niet om deelname aan crowdsourcing maar eerder voyeurisme ;-).

Hoe kijken jullie hierna? Hebben jullie misschien een goede businesscase als het gaat om de inzet van crowdsourcing en social media voor consumentenproducten? Mail het mij: bas@witteboorden.nl!

Wij hebben hierdoor in ieder geval een mooie business case om te zien hoe we crowdsourcing en social media zouden kunnen inzetten en zo hoeven we het wiel niet opnieuw te gaan uitvinden. Immers 'beter goed gejat, dan slecht bedacht' geldt nog steeds…

Degenen die geïnteresseerd zijn in de documentaire 'Life in a day' kunnen het hieronder bekijken:

Geef een reactie