Bezorgkosten : is gratis normaal?

Er is volgens mij al veel geschreven over de bezorgkosten bij webshops. Gisteren kwam NU.nl weer met een berichtje over hoe veel hekel consumenten wel niet hebben aan de hoge verzendkosten bij online winkelen. ING gaf in het nieuwsbericht aan dat ruim 1 op de 5 online kopers bezorgkosten als een groot nadeel beschouwen. Bij Witteboorden rekenen wij standaard zonder verzendkosten als je nieuwe witte T-shirts koopt. En als je iets retour wilt sturen, kan dat naar een antwoordnummer zodat je je geen zorgen hoeft te maken over bezorgkosten. Maar eigenlijk mogen wij hier überhaupt niet moeilijk over doen! Wettelijk zijn webshops bij retouren, en wij dus ook, namelijk verplicht om het volledige aankoopbedrag terug te storten. Dat geldt dus ook voor de betaalde administratie- en bezorgkosten bij een bestelling. Maar hoe vaak moet je als koper niet betalen voor een retourzending? Volgens mij heel vaak! Daar gaan dus veel webshops de fout in. Ik kan mij enigszins ook goed voorstellen dat dit een groot struikelblok is voor veel ondernemers. Kijk maar naar een webshop als Zalando. Zalando krijgt meer dan 50% van haar bestellingen retour. Consumenten kopen online meer producten dan ze nodig hebben om zo de maten en kleuren te checken. Van de 4 kleuren houden ze uiteindelijk maat M in het rood en de rest sturen ze terug.

Ik doe het soms ook hoor. Lekker makkelijk. Dit koopgedrag kost een webshop ondernemer bakken met geld, dus ik snap de houding heel goed.

Witteboorden doet dus gewoon aan gratis verzenden. Wel komt er vraag bij naar boven. We vinden het kennelijk allemaal vanzelfsprekend dat we geen bezorgkosten hoeven te betalen als we online shoppen. Maar mag je dat wel zo vanzelfsprekend vinden? Waarom zou het normaal zijn dat je kleding of boeken gratis thuiskrijgt? Als ik naar de stad ga, ben ik toch ook bereid om kosten te maken, doordat ik bijvoorbeeld de auto pak, brandstof verbruik en parkeergeld moet betalen? Dus voor de traditionele manier van winkelen ben je bereid om geld te betalen om het product daadwerkelijk in handen te krijgen en bij online winkelen vind je het de normaalste zaak van de wereld dat het gratis is? Eigenlijk best vreemd? Zeg het maar…


Geef een reactie