Ambassadeurs

ambassadeur ambassadeur

Op 6 Juni hield Apple haar jaarlijkse WWDC congres waar zij traditiegetrouw nieuwe software laat zien. Dit keer kwam zij met een update van Mac OS en  iOS 5.0. Tijdens de presentatie werden diverse nieuwe functies van de software getoond. De updates werden getoond aan een zaal voor geeks uit de gehele wereld. Bij iedere nieuwe functie kwam er hard gejuich vanuit de zaal. Met name toen werd aangegeven dat de Mac OS update slechts 30 USD kost, een schijntje. De zaal zat definitely vol met true ambassadeurs van Apple. Wat maakt het dat deze mensen die-hard, gepassioneerde Apple fans zijn? Hoe krijgt Apple het continu voor elkaar om deze gatekeepers iedere keer weer enthousiast te maken voor haar producten en diensten?

Niels Aalberts noemt op zijn blog over de muziekindustrie het voorbeeld van de pizzabakker, die mensen op straat probeert over te halen om in zijn restaurant te komen eten. Van de 100 benaderde mensen zullen er waarschijnlijk 95 geen interesse hebben vanwege allerlei redenen. Het resultaat is slechts 5 klanten, maar hij kan zich wel volledig focussen op deze klanten om ze enthousiast te maken en ervoor te zorgen dat ze hun positieve ervaringen delen met anderen op verjaardagen, feestjes, Iens.nl, etc. Dat levert uiteindelijk weer klanten op. Deze mensen zijn de pizzabakker’s ambassadeurs.

Het Engelse mode merk Ben Sherman heeft in 2010 een wedstrijd onder Britse mannen gehouden met als prijs een jaar lang brand ambassador zijn. De winnaars kregen gratis kleding en hebben het merk een jaar lang vertegenwoordigd op allerlei events. Als ambassadeur zullen zij de meest fantastische momenten hebben meegemaakt die ze waarschijnlijk niet hadden ervaren zonder Ben Sherman. De ambassadeurs zullen dan ook waarschijnlijk geregeld hebben geroepen hoe fantastisch het merk wel niet is, dat de kleren lekker zitten, cool zijn, dat het ambassadeurschap status oplevert, etc. Ambassadeurs leveren dus een win-win situatie op voor zowel de klant als het merk. De klant krijgt een bevoorrechte positie met de daarbij behorende voordelen en het merk krijgt positieve reclame.

Ook Witteboorden heeft ambassadeurs nodig. Klanten die ons helemaal te gek vinden, true fans zijn en hun enthousiasme over ons verhaal en onze producten snel en gemakkelijk met andere potentiele klanten willen delen. Wat moet Witteboorden doen om ambassadeurs te creeren? Hoe zorgen wij ervoor dat zij na 1 jaar nog steeds ambassadeurs zijn? Wat kunnen wij leren van Apple, de pizzabakker en Ben Sherman?

 

Geef een reactie