Abonnementen

In juni heb ik geschreven over mijn abonnement bij Pearl, een abonnementen service die ervoor zorgt dat ik maandelijks wordt voorzien van mijn contactlenzen. Niet alleen maar kassa voor Pearl met een vaste klant, maar ook hartstikke handig voor mij!  Nu kom ik de laatste tijd steeds meer varianten op product abonnementen tegen op het internet. Zo attendeerde de website Springwise.com op het Braziliaanse abonnementen idee Los Paderos, die wekelijks een vast aantal broden thuisaflevert. Hoe handig? Je moet immers toch blijven eten en je eetpatroon zal niet zo snel veranderen, dus het aantal broden is min of meer wekelijks hetzelfde.

Een ander mooi voorbeeld van online abonnementen is het Nederlandse Slimscheren. Dit initiatief van Jorma van Putten focust zich op de natscherende man. Met een eenvoudig stappenplan kom je tot jouw ideale scheerpakket. Je kunt dan bij Slimscheren een abonnement afsluiten en zij zorgen er dan voor dat jij periodiek voorzien wordt van je scheermesjes. Abonnementen zijn ideaal voor basis producten. De behoefte is vaak redelijk constant en dus ideaal voor abonnement modellen. Daarnaast levert een abonnement vaak ook nog kassa voordeel op voor de consument ten aanzien van losse aankopen.

Afgelopen zaterdag werd er ook in het Vara TV-programma Kassa aandacht besteed aan abonnementen, met name het stilzwijgend verlengen van abonnementen. Er is goed nieuws voor de consument, want dit wordt per aanstaande donderdag verboden. Het opzegtermijn om een abonnement te beëindigen wordt vanaf 1 december 2011 voor bijna alle contracten op één maand gezet. Uitzondering zijn tijdschriften en kranten, daar geldt een opzegtermijn van maximaal 3 maanden. Wel moet je altijd een contractduur eerst uitzitten, bijvoorbeeld 2 jaar bij een iPhone abonnement, maar daarna kan je hem direct opzeggen. Heel fijn nieuws voor die duizenden Nederlanders die straks op 2 januari met hun goede voornemens beginnen en zich inschrijven voor de sportschool en waar ze uiteindelijk niets mee doen.

Wat vinden jullie eigenlijk van online abonnementen voor basis producten? Wat zou een reden om het te doen? Of waarom juist niet?