12 geboden van nieuwe #consumentenwetgeving voor webshops

Vanaf 13 juni hebben consumenten meer rechten gekregen en wij als webshop meer plichten. In onze ogen helemaal niets mis mee. Het zit hem vooral in het tijdig en volledig informeren van consumenten voordat er wordt overgegaan tot een aankoop. Oftewel ben ik als consument mij er voldoende van bewust welke verplichtingen ik aanga en wat er van mij verwacht wordt.

Hieronder vind je de 12 geboden en de gevolgen. De geboden zijn opgesteld door advocaat Folkert Boonstra in samenwerking met de organisatie achter de Webwinkelvakdagen.

1) Herroepingsrecht van 7 naar 14 dagen

Jij hebt het recht om zonder opgave van reden binnen 14 dagen na ontvangst van de bestelde witte T-shirts je aankoop te ontbinden. Witteboorden maakt sinds de start in 2012 al gebruik van 14 dagen herroepingsrecht.

2) Bestelknop: wijzen op betalingsverplichting

Het moet voor jullie duidelijk zijn dat bij het bestellen van onze witte T-shirts jullie een betalingsverplichting aangaan. Om dit nog explicieter aan te geven, zullen wij extra tekst in de checkout toevoegen waar wij jullie expliciet zullen wijzen op de aanstaande betaalverplichting.

3) Verbod op verborgen kosten

Voor aanvang van het bestellen van onze witte T-shirts moet het voor jullie duidelijk welke kosten er eventueel bij een bestelling boven opkomen. Gelukkig zijn wij transparant en rekenen wij sinds de start geen extra kosten voor verzending, betaling of wat anders.

4) Verbod op vooraf aangevinkte check-vakjes

Het is verboden om in webformulieren vooraf aangevinkte vakjes te plaatsen. Zodra de website update klaar is, zal het vinkje voor de nieuwsbriefaanmelding uitstaan.

5) Terugbetaling na ontbinding binnen 14 dagen

Webshops zijn voortaan verplicht om terugbetalingen binnen 14 dagen af te handelen, zodra de witte T-shirts retour zijn gestuurd. Wij zullen er altijd voor zorgen dat jouw aankoopbedrag binnen 14 dagen wordt terugbetaald.

6) EU formulier voor ontbinding koop

De EU heeft een standaardformulier opgesteld dat de consument kan invullen bij het ontbinden van de overeenkomst. Dit formulier is terug te vinden in onze pagina met vragen. Overigens zijn jullie niet verplicht om dit te gebruiken.

7) Duidelijkheid over ‘extra’ kosten voor betaalmethode

Voordat er een bestelling wordt geplaatst moeten jullie weten welke betaalmiddelen er zijn en welke kosten daarmee eventueel zijn gemoeid. Bij ons kan je alleen betalen via iDEAL en automatische incasso. En extra kosten hebben wij nooit doorberekend.

8) Duidelijkheid verschaffen over betaling retourzending

De consument is verplicht om een retour binnen 14 dagen terug te sturen. Deze informatie is terug te vinden op onze pagina met vragen.

9) Betere bescherming voor consument bij aanschaf digitale inhoud

Digitale inhoud kan worden uitgesloten van het herroepingsrecht. Onze witte T-shirts zijn niet digitaal, dus niet relevant ;-)

10) Webshops mogen waardevermindering retouren berekenen

Consumenten mogen producten terugsturen ook nadat ze de verpakking hebben geopend. Maar webshops mogen voortaan waardevermindering in rekening brengen als artikelen blijkbaar zijn gebruikt. Jij krijgt bij ons alles of niet. Er is geen tussenweg mogelijk, maar dat lijkt ons duidelijk.

11) Risico verzending bij webshop

Het risico voor bijvoorbeeld het kwijtraken of beschadigen van het product tijdens verzending rust op de webwinkelier tot het moment dat de consument het product ontvangt. Daar handelen wij altijd naar. Helaas is PostNL weleens onbetrouwbaar waardoor we soms pakketjes moeten nasturen.

12) Levering binnen 30 dagen verplicht

Producten moeten binnen 30 dagen worden afgeleverd, tenzij een andere termijn wordt overeengekomen. Binnen 2 werkdagen worden de bestelde witte T-shirts door ons opgestuurd.

Dit waren de 12 geboden voor webshop eigenaren. Gelukkig valt het voor ons wel mee! Wij zijn van mening dat je op basis van vertrouwen en de juiste service er altijd gezamenlijk uitkomt!

consumentenwetgeving

Geef een reactie